In 2022 vierde Ajax’ graffitigroep 76Crew zijn tiende verjaardag. Gisteren hebben zij voorafgaand aan de thuiswedstrijd tegen FC Twente de nieuwe graffitiwand voor de F-Side onthuld. Deze mijlpalen gaven meer dan voldoende aanleiding voor een exclusief interview met de 76Crew. We spraken met R., crewlid van het eerste uur, over het ontstaan van de groep, hoogtepunten, dieptepunten, acties en nog veel meer. Dit leverde onderstaand stuk op, waarin verschillende unieke anekdotes voorbijkomen. Lees dus snel verder.
Voor de mensen die jullie nog niet goed kennen: wie of wat is de 76Crew?
De 76Crew is ten eerste denk ik een vriendengroep. Een vriendengroep die iets langer dan tien jaar geleden vond dat de sfeer op de F-Side terug moest komen. Ajax was tussen 2004 en 2011 geen kampioen geworden en eigenlijk was in die zeven jaar ook bij de F-Side een beetje de klad erin gekomen. VAK410 was de enige groep die de sfeer hooghield in het stadion. Op de F-Side gebeurde er vrijwel niks meer. Je had wel een algemene sfeergroep, die ook altijd de vlaggetjes klaarlegt bij Europese wedstrijden, maar dat waren geen mensen die zorgden voor mooie grote megadoeken.
Het was Manchester United-uit in februari 2012, waar we erachter kwamen dat we als groep F-Siders sfeer kunnen maken en vocaal aanwezig kunnen zijn in het stadion. Toen zeiden we met een klein groepje jongens die wat hadden met graffiti en die actief waren in het hele supportersgebeuren: “we willen de F-Side weer op de kaart zetten.” En dan niet zozeer qua vechten, maar meer visueel in het stadion.
Dat resulteerde op 29 september 2012 in de presentatie van het doek “Don’t call it a comeback… we’ve been here for years!”, waarin De Meer werd afgebeeld met tramlijn 9. Dit was de tram die vroeger van Centraal Station naar Amsterdam Watergraafsmeer reed. Ook werd de ArenA afgebeeld, met metrolijn 54 van Centraal Station naar de Bijlmer. En in het midden werd een hele mooie F-Side piece getoond. Dit drieluik aan doeken was eigenlijk het startschot van de 76Crew. Onlangs vierden we ook ons tienjarig bestaan. Hiervoor hebben we de datum waarop we dit drieluik hebben gepresenteerd aangehouden.
Foto: NoordB
Dus, om antwoord te geven op de vraag “wie of wat is de 76Crew?”: een vriendengroep met affiniteit met graffiti, met heel veel humor en met een gemiddelde leeftijd van 45+. Dat laatste is geen grap.
Uit hoeveel personen bestaat de Crew momenteel?
Op dit moment uit zeventien personen. Dat lijkt heel weinig, zeker als je ons vergelijkt met andere groepen zoals de Ultras, die uit een paar honderd man bestaan. In de afgelopen tien jaar zijn er natuurlijk mensen bijgekomen en zijn er mensen afgevallen. We zijn in de loop der jaren ook heel kritisch gaan kijken naar wie we erbij haalden. Daarnaast hebben we gezegd: “we zijn een groep vrijwilligers, maar het is niet vrijblijvend.” Dus op het moment dat je erbij komt, verwachten we ook een bepaalde inzet.
Je kan je voorstellen dat naarmate je ouder wordt, je meer verantwoordelijkheden en verplichtingen krijgt. Hierdoor kan de inzet nog weleens een probleem zijn. Zo hebben jongens er in de loop der jaren voor gekozen om toch wat meer thuis te zijn en minder naar het voetbal te gaan. In goed overleg verlaten die jongens dan de Crew.
Uiteindelijk zijn we nu dus gekomen tot een groep van zeventien man en we vinden dit voor nu ook wel prima. We hoeven er niet per se mensen bij. Ook voor zo’n wand die we nu gemaakt hebben, hebben we aan zeventien man eigenlijk wel voldoende.
In de loop der jaren hebben we echt heel streng geselecteerd op mensen die niet alleen goed zijn met graffiti en affiniteit hebben met Ajax, maar die óók goed in de groep liggen. Ik denk dat we op een gegeven moment ook wel moeten gaan verjongen om de continuïteit erin te houden. Dus mochten wij in de toekomst nieuwe mensen gaan werven, dan doen we dat zoals we dat sinds een jaar of twee à drie doen. Als er iemand bij komt, dan is het niet meer meteen: “je bent goed met graffiti en je hebt affiniteit met Ajax”. Die persoon loopt eerst een tijdje mee met de groep. We hebben eerder namelijk weleens de fout gemaakt dat we jongens meteen bij de groep haalden, maar vervolgens kwamen we er na een maand achter dat ze helemaal niet goed in de groep lagen.
Want dat is ook wel zo. Er waren jongens die in het begin al bevriend met elkaar waren, maar de vriendengroep is later pas echt ontstaan en zo gegroeid. Dus ja, je moet goed in de groep passen. Wil dat zeggen dat wij allemaal dezelfde soort mensen zijn? Nee, absoluut niet. We hebben allemaal verschillende achtergronden. Ook als je kijkt naar het werk dat jongens doen: de één is stukadoor, de ander werkt in een drukkerij en de ander is een bezorger. Dat maakt deze groep ook zo leuk en bijzonder. Juist door die verschillende achtergronden leren we niet alleen wat graffiti en Ajax betreft, maar ook daarbuiten wat van elkaar.
Je zegt: “het is een vriendengroep”. Betekent dit ook dat jullie naast Ajax en de graffiti ook andere dingen ondernemen?
In de coronatijd, de tijd waarin we bijna twee jaar niet naar het stadion mochten, zit je toch een beetje van: “wat ga ik doen? Ik kan niet naar Ajax”. We hebben toen wel gelukkig nog een aantal keer doeken kunnen maken, dus dan zie je elkaar wel weer. Daarnaast spraken we dan vaak bij elkaar thuis af. Vooral de zes jongens uit Amsterdam-West, een soort van subgroepje binnen de Crew, zag elkaar regelmatig.
Verder, buiten Ajax, heb je jongens uit de Crew die heel sterk de behoefte hebben om minimaal één keer in de twee weken ergens een muurtje te painten. Daarnaast zien sommige jongens die ook vóór de Crew met elkaar bevriend waren elkaar zoals gezegd dus ook buiten het voetbal- en het graffitigebeuren. Maar als groep zijnde is het echt voetbal en graffiti.
Is er iets wat veel mensen nog niet weten over de Crew?
Vaak zien mensen het vak F-Side en de 76Crew als één. Ook worden wij vaak als één gezien met het kledingmerk F-Side. Dit moet rechtgezet worden. Wij zijn niet één en dezelfde groepering. We hebben de 76Crew, dat zijn de zeventien jongens die de doeken maken en de graffiti doen. En je hebt de merchandise van de F-Side, die door andere jongens wordt gerund. We kennen elkaar wel en eens in de zoveel tijd maken we ook wel een ontwerp voor de kledinglijn van de F-Side, maar we zijn niet één groepering.
Wij krijgen via onze socialmedia-accounts ook weleens vragen als: “wanneer komt mijn t-shirt dat ik besteld heb binnen?” of: “hebben jullie nog een stickerset?” Overigens is dat ook één van de redenen waarom we ons logo hebben veranderd. De Crew bestond tien jaar, dus we waren sowieso wel toe aan een nieuw logo. Het logo met het 76-beeldmerk van de F-Side en daaronder het woord “crew” hanteren we niet meer.
Dus: wat weten mensen nog niet? Veel mensen denken dat wij onderdeel zijn van de kledinglijn F-Side, maar dat is dus niet zo. Daarnaast weten veel mensen denk ik niet dat we maar uit zeventien man bestaan. Ze hebben dan het idee dat het een hele grote groepering is die op het vak staat, maar dat valt dus wel mee.
In 10 jaar maak je veel mee. Wat zijn de absolute hoogtepunten voor de 76Crew in die jaren?
Het hoogtepunt qua doeken is denk ik voor de meeste jongens het “Unleash the beasts” doek. Deze werd op 5 mei 2013, bij de kampioenswedstrijd tegen Willem II, uitgerold. Dit doek heeft een mooie geschiedenis, want deze hadden we eind 2012 al af. Het doek was 50 bij 25 meter groot en we maakten het in delen. Dus we spoten een deel, dan moest het drogen, daarna rolden we het weer op en later deden we het volgende gedeelte. Het was toen eind 2012 en hartje winter. En wat je ook krijgt als het heel koud is, is dat de verf bevriest en er geen verf uit de spuitbussen komt. We waren met best wel veel man en ik weet nog wel dat we afwisselden met het painten. De rest zat in het hok of in hun auto omdat het zo koud was buiten.
We wilden dat doek in eerste instantie gebruiken voor De Klassieker in januari 2013. Kort daarvoor overleed Wim Schoevaart, de archivaris van Ajax. Toen moesten we snel een doek maken voor hem. In februari speelden we vervolgens tegen Steaua Boekarest. Ajax won thuis en de tegenstander van de volgende ronde zou vrijwel zeker Chelsea zijn. Chelsea speelde tegen een matige club en als we in de uitwedstrijd tegen Steaua zouden winnen zouden we uiteindelijk dus waarschijnlijk tegen Chelsea spelen. Iedereen was er al helemaal van overtuigd en heel veel mensen hadden hun vliegticket naar Londen ook al geboekt. En toen werden we dus uitgeschakeld.
Foto: NoordB
Onze gedachte was: “tijdens De Klassieker kon het niet, dus dan rollen we het doek uit tegen Chelsea. Misschien ook wel beter, want dan hebben we nog meer exposure.” Vervolgens speelden we uiteindelijk dus helemaal niet tegen Chelsea. Toen wilden we hem voor de bekerfinale gebruiken, maar die bereikten we niet omdat we in de halve finale werden uitgeschakeld. Uiteindelijk bleek dat het sowieso niet had gekund vanwege de vakken in De Kuip. Dat zou namelijk niet helemaal mooi uit zijn gekomen, mede door de glazen wanden die er toen tussen de vakken stonden. Na de uitschakeling in de halve finale hadden we zoiets van: “shit, de bekerfinale wordt hem ook al niet.”
Toen konden we bijna zeker kampioen worden, op 5 mei 2013 thuis tegen Willem II. Die dag hebben we hem voor aanvang van de wedstrijd, toen de spelers het veld opkwamen, uitgerold. We hadden dit doek dus al een halfjaar af, en toen hadden we een week voor de kampioenswedstrijd het idee om nóg een doek te maken. Dat werd de schaal in de hand.
Het idee voor dit doek kwam van één van de crewleden. Hij houdt van bewegende doeken en hij zei: “nou ja. Dan doen we toch iets met een hand die uitgerold wordt, met een schaal.” Wij begonnen allemaal te lachen. “Ja tuurlijk, dat gaat echt niet lukken. En ook al lukt het wel, wanneer wil je het dan uit gaan rollen?” vroegen wij aan hem. “Op het moment dat we zeker kampioen zijn.” Wij zeiden: “maar dan is iedereen toch helemaal naar de klote?” Op zo’n dag word je kampioen, mensen gaan ervoor, iedereen neemt vrij op maandag. Dan moet je ook nog eens gaan verwachten dat mensen helpen om een doek uit te rollen.
In de laatste twintig minuten van de wedstrijd was er even een dood spelmoment. We stonden met 3-0 voor. Boven stonden jongens van de South Crew die we hadden geïnformeerd. We zeiden: “als we een seintje geven, dan rollen jullie dat doek uit.” En het lukte gewoon. En het ging ook helemaal goed. Het was dus een dood spelmoment en dat was het mooie, want op dat moment draaiden alle fotografen bij het veld zich om. Die gingen het doek fotograferen. Uiteindelijk was die hele dag een hoogtepunt.
Vind je het “Unleash the beasts” doek een hoogtepunt door het verhaal erachter, of ook door het doek zelf?
Ook door hoe het doek eruit ziet. Dat spreekt voor zich. Het vest op het doek, dat was een niet-bestaand vest. We hebben als voorbeeld die oude AFCA-vesten gebruikt. Toen AFCA nog een merk voor vooral fanatieke supporters was, hadden ze die kenmerkende blauwe en grijze vesten met “AFCA”. Heel veel mensen vonden dat vest op ons ontwerp al heel vet: “F-Side moet ook dat soort vesten uitbrengen!” zeiden ze. “Unleash the beast” is een hardcore nummer. Ik weet niet of we daar de inspiratie vandaan hebben gehaald, maar we wilden iets met bulldogs in ieder geval. En natuurlijk staat “F-Side” erop. Als je goed kijkt zie je ook supporters op de achtergrond. Je ziet rook en je ziet daarachter deze supporters. Er zit dus meer detail in dan je bij de eerste oogopslag ziet.
Dus ja, het was een hoogtepunt natuurlijk. Ten eerste vanwege het ontwerp, ten tweede omdat we hem met de kampioenswedstrijd hebben kunnen gebruiken en ook omdat we zo lang hebben moeten wachten voordat we hem konden gebruiken.
Naast de kwaliteit van het doek kun je een doek ook beoordelen op de grootte ervan. Wat is qua afmetingen het allergrootste doek dat jullie gemaakt hebben?
Dat is het “F-Side is niet makkelijk” doek. Deze hebben we gepresenteerd bij De Klassieker in 2019. Dat is een doek van 75 meter lang en 50 meter breed. Het doek ging over de gehele eerste en tweede ring Zuid. Qua het maken van het doek was het een van de simpelste doeken. Het was namelijk een zwart vlak met een tekst erop. Uiteindelijk was het dus wel de grootste.
Foto: NoordB
Vinden jullie de grootte of de inhoud en kwaliteit van het doek belangrijker?
De kwaliteit, absoluut. We hebben nog wel ideeën voor hele grote doeken, maar we gaan in eerste instantie wel gewoon voor de kwaliteit. Zo hebben we een doek gemaakt waar we weinig tijd voor hadden. Hier hebben jongens die niet eens zo heel goed zijn met graffiti uiteindelijk nog aan details gewerkt, dat was ook terug te zien. Je ziet dat alleen als je het weet, maar daar balen wij dan wel van omdat kwaliteit bij ons bovenaan staat.
Hoe ziet het proces van het maken van een doek er eigenlijk uit?
Dat verschilt. Je begint natuurlijk met de vraag: “voor wanneer wil je iets maken?” Dus voor welk evenement wil je iets maken? Ik zeg bewust evenement en niet wedstrijd. Er kan bijvoorbeeld ook iets anders zijn, zoals een Cruyff Foundation Run. In opdracht van de organisatie hebben we voor dit hardloopevenement tekstdoeken gemaakt met uitspraken van Cruijff. Voor Ajax-wedstrijden pikken we de mooie momenten eruit. In het begin wilden we voor bijna iedere wedstrijd een doek maken, maar nu doen we het vooral bij bijvoorbeeld een kampioenswedstrijd, Europacupwedstrijd of een andere wedstrijd met een bepaalde lading.
Vervolgens gaan we brainstormen over het ontwerp. We kijken bij een ontwerp wel naar of het eerder is gedaan in Nederland of Europa. Hoe meer doeken er worden gemaakt, hoe lastiger dat wordt. Op een gegeven moment kom je wel op een punt waar een ontwerp lijkt op een ontwerp dat eerder is gemaakt. Zeker ook als je kijkt naar het voetbalwereldje. Het moet toch vaak iets met bijvoorbeeld honden en agressie zijn. Je moet dus wel zorgen dat je origineel blijft. Het ontwerp dat we vorig seizoen, in oktober 2021, tegen PSV hebben gebruikt was een heel origineel ontwerp.
Foto: NoordB
Dus: we brainstormen en komen met wat ideeën. We hebben twee grafisch vormgevers en één jongen die goed is met Photoshop in de groep. Wat vrijwel meteen gebeurt is dat een van hen aan de slag gaat. Die komt dan met een eerste opzet en we kijken of dat is wat we in gedachten hebben. Dat brainstormen duurt soms wel weken. Niet omdat we zo lang moeten nadenken over een ontwerp, maar omdat we onze verantwoordelijkheden en verplichtingen hebben. Vroeger reageerde iedereen meteen, maar nu zitten mensen overdag op hun werk of hebben ze de kids thuis en kunnen ze niet meteen reageren.
Als we dan tot een definitief ontwerp komen, dan wordt het voorgelegd aan Ajax. Bij Ajax kan best wel veel, al is het wel minder dan vroeger. Vroeger kon bijna alles en hoefde je ook weinig voor te leggen, maar tegenwoordig moet Ajax het wel zien van tevoren. De club is natuurlijk gebonden aan de regels van de KNVB en de regels van de UEFA. Soms zegt Ajax “ja”, maar mag het toch niet van de UEFA. Dat is wel een beetje vervelend, want zo zijn er in de afgelopen jaren toch wat ontwerpen van ons afgeschoten. Ook hebben we sommige doeken met tegenzin moeten aanpassen, want je wil toch wel een doek maken aangezien je veel tijd in het ontwerp hebt gestoken.
Wanneer het ontwerp is goedgekeurd maken we een planning. Deze moeten we ook echt wel maken voor een goed verloop, dus we maken echt een schema met namen. Dan gaan we aan de slag. We beginnen met aan elkaar naaien van meerdere kleine doeken. Dat gebeurt met een naaimachine. Vervolgens gaan we aan slag met spuitbussen om het ontwerp op het doek te zetten. Zo is onze slogan “Naaien en Spuiten” ook ontstaan, haha.
Het is heel vaak gebeurd dat we het doek pas één of twee dagen voor een wedstrijd of een evenement afhebben. Dan is het echt nog wel stressen de laatste paar dagen. Vervolgens is het zaak dat het doek even wordt uitgerold op het vak om te kijken of het netjes uitkomt. Ook kijken we dan of we het doek vanaf de eerste of tweede ring moeten uitrollen. Het is ook wel een risico, zeker omdat je ook van die stadiontours hebt in de ArenA. Mensen kunnen dan foto’s gaan maken, waardoor je ontwerp van tevoren uitlekt.
Dat is met één doek ook gebeurd. Iemand van een beveiligingsbedrijf had een foto gemaakt en die op zijn openbare Instagram gepost. Dus ons ontwerp was al uitgelekt. Dat stond op de ochtend van de wedstrijd overal op Twitter, Instagram en Facebook. Wij baalden best wel en we hebben toen nog een tekstdoekje gemaakt met “Fuck you” en dan de naam van het beveiligingsbedrijf. Die gast die de foto had gemaakt is uiteindelijk ook ontslagen.
Vervolgens presenteren we het doek natuurlijk. Meestal is dat voor aanvang van de wedstrijd.
Hoeveel tijd zit er gemiddeld in het maken van een doek?
Dat verschilt heel erg. Het ligt aan de grootte en aan het ontwerp. Het “F-Side is niet makkelijk” doek, ons grootste doek ooit, hebben we in maximaal tweeënhalve week gemaakt. Terwijl er andere doeken zijn waar we ruim een maand over hebben gedaan. Gemiddeld zit het tussen de twee weken en anderhalve maand, afhankelijk van de grootte en de complexiteit van het doek.
Kun je iets zeggen over het aantal uren?
Normaal werken we doordeweeks in de avonduren aan onze doeken. Gemiddeld gaat het dan om drieënhalf tot vier uur. Als je dan elke doordeweekse dag van de week aan een doek werkt, heb je twintig uur per week per persoon. Tel maar op. Soms werken we ook op zaterdag aan een doek, dan kun je er zes uur bij optellen. Maar gemiddeld is het dus zo’n veertig uur per persoon voor een doek waaraan je twee weken werkt. Het ligt er ook aan met hoeveel man je bent.
Jullie doeken worden via de televisie, het internet en social media door veel mensen gezien. Ook in het buitenland. Welk doek is het meest viraal gegaan?
Ik denk het doek met de tekst: “the only Paris we like made a xxx tape”. Dat was gewoon een simpel tekstdoek waarbij “xxx” een dubbele betekenis had.
We hebben ook een doek gemaakt wat niet per se viraal is gegaan, maar uiteindelijk wel heeft geleid tot een boete. We speelden tegen Celtic en hun geuzennaam is “fenian bastards”, wat door hun Schotse tegenstanders ook als scheldnaam wordt gebruikt. Wij hebben toen een doek gemaakt om een beetje te fucken. Celtic zelf had helemaal geen klacht ingediend en ik denk dat de helft van de mensen niet eens wist waar het doek over ging. Een waarnemer van de UEFA die vond het nodig om een onderzoek naar het doek in te stellen en de UEFA heeft Ajax uiteindelijk een boete opgelegd van vijfentwintigduizend euro. Dat was ook de tijd van de schade verhalen op de raddraaiers. Ook was dat een maatschappelijk ding, waarbij werd gezegd: “die voetbalsupporters moeten nou maar eens zelf gaan opdraaien voor de schade die ze aanrichten!” Er was dus helemaal geen schade aangericht, maar Ajax had wel een boete gekregen. Dat doek is dus uiteindelijk niet viraal gegaan, maar had wel een heel lang staartje.
Naast hoogtepunten zullen er vast ook dieptepunten zijn. Welke dieptepunten heeft 76Crew meegemaakt?
We hebben meerdere keren op het punt gestaan om de Crew op te heffen. Dan waren beleidsbepalende jongens er wel klaar mee, vooral met de beperkende regels vanuit bijvoorbeeld voetbalbonden en de gemeente. Verder denk ik niet dat er één groot dieptepunt is, het zijn meer kleinere dieptepuntjes.
Wat bijvoorbeeld heel jammer was, was die fik vorig seizoen met De Klassieker. Het was een mooi doek en een mooie herdenking, maar het is jammer dat het zo moest eindigen. Die fik heeft de wand beschadigd en ertoe geleid dat Ajax beperkende maatregelen heeft opgelegd.
Buiten doeken in het stadion hebben jullie verschillende andere projecten gedaan. Zo hebben jullie voor het Ajax herdenkingsveld op Westgaarde een graffitiwand gemaakt. Wat kunnen jullie over dit project vertellen?
Ajax werd benaderd door PC Uitvaart en uiteindelijk heeft de club ons weer benaderd voor dit project. Het Ajax herdenkingsveldje was er al. As van bekende en minder bekende Ajacieden die gecremeerd zijn kan daar worden uitgestrooid. Het is daar heel mooi ingericht. Natuurlijk is het hele idee al heel mooi. Dat je als levenslang Ajax-supporter kan worden uitgestrooid tussen andere Ajacieden. Je loopt eerst door een soort bospaadje en dan kom je bij een veldje terecht met links een vlaggenmast met Ajax-vlag en rechts een oude dug-out uit De Meer. Het veldje symboliseert een voetbalveld en daaromheen heb je allemaal gedenkplaatjes.
Ook heb je aan de rechterkant een wand en in 2020 kregen we de opdracht om deze te painten. We kregen de vrije hand in het ontwerp. Toen zijn we tot meerdere succesmomenten uit de Ajaxgeschiedenis gekomen. Denk aan het winnen van de Champions League, Litmanen die net gescoord heeft en Jan Vertonghen na afloop van de kampioenswedstrijd tegen Twente. Uiteraard staat het klassieke Ajaxlogo in het midden.
Dit was een leuk project. We hebben er ook online veel bekendheid door gehad. En het uitvaartcentrum is een groot fan van ons geworden.
Welke bijzondere projecten hebben jullie onder andere nog meer gedaan buiten de doeken om?
We hebben het honk in de ArenA gepaint. Dat vonden we een mooi, leuk, bijzonder en speciaal project. De graffiti bij het honk hiervoor, aan de andere kant van het stadion, is door de oude jongens gedaan. Wij hebben bij het oude honk ook wel iets aan graffiti gedaan, maar niet zo heel veel. In het huidige honk hebben wij alles qua graffiti gedaan. Na jaren getouwtrek hebben we mede door hulp van wijlen burgemeester Van der Laan een echt mooi nieuw honk in het stadion gekregen. En dan voelt het voor ons wel echt als een eer om daar ons steentje aan bij te dragen.
In 2019 hebben we een ander project gedaan, voor de Ajax Foundation. De Ajax Foundation is een stichting die is opgericht door Ajax en zich bezighoudt met maatschappelijke projecten gericht op jongeren. Zodat jongeren met een minder grote portemonnee toch kunnen sporten, dat soort dingen. Door de Ajax Foundation wordt jaarlijks een gala georganiseerd. Ze wilden in 2019 tijdens het gala spullen gaan veilen. Toen zijn wij benaderd om een paneel te maken met daarop een Ajaxpiece. We hebben “Ajax is art” erop gezet. Dat is uiteindelijk geveild voor achttienduizend euro. Dat geld ging natuurlijk niet naar ons, maar naar de Ajax Foundation. Ziggo had dit bedrag geboden en het paneel hangt nu in het hoofdkantoor van dit bedrijf. Dit is ook wel weer iets om trots op te zijn.
In de begintijd van de Crew hebben we ook iets gedaan wat niet zozeer een graffitiproject was. We hadden toen wat vlaggen die wij hadden gemaakt in bruikleen gegeven aan het Amsterdam Museum voor de expositie “Voetbal Halleluja!”. Dat was ook iets moois om aan bij te dragen.
De oude graffitiwand die voor de F-Side hing is helaas deels beschadigd door een brand. Jullie hebben hard gewerkt aan een nieuwe wand en het resultaat mag er zijn! Wat is er op de wand te zien?
Op de wand is Ajax F-Side te zien, in oldskool graffiti 3D-letters. Verder zie je op de wand elementen die kenmerkend zijn voor Ajax en het Ajax-supporterswereldje. Denk bijvoorbeeld aan de pitbulls. Ze zijn weer terug, ze zijn unleashed. Verder hebben we amsterdammertjes en de vlag van Amsterdam toegevoegd. Ook komt het wapen van Amsterdam twee keer terug, waarbij één keer met het F-Side 76-logo erin. Je ziet een skyline van de Amsterdamse binnenstad, met de kenmerkende hals-, klok- en trapgevels. Ook zie je bliksemschichten. De oplettende kijker ziet tevens het hek van stadion De Meer. Dat was het hek wat voor vak F stond. Tenslotte zie je een F-Sider met een hoodie aan. Op deze hoodie staan “1900”, het oprichtingsjaar van Ajax, en drie sterren.
Zijn jullie tevreden en trots op het eindresultaat?
Ja, zeker. We hebben ook de vorige wand gemaakt. Dat was eigenlijk graffitiwand nummer twee. Graffitiwand nummer één was door de jongens van CBS gemaakt. Die is ooit beschadigd geraakt door een fik. Graffitiwand nummer twee, die wij hebben gemaakt, is vorig seizoen ook beschadigd geraakt door een fik. Over die tweede graffitiwand waren we op zich ook wel tevreden, alleen over deze zijn we écht tevreden. Ook omdat deze er veel meer uitknalt, hij is wat donkerder. Ook is deze wat meer F-Side, hij is wat harder. Dus ja, het resultaat mag er wezen.
Wat kunnen we in de toekomst van jullie verwachten?
Hopelijk heel veel nog. We willen toch nog gaan knallen voor ons tienjarig bestaan. Helaas heeft dat door omstandigheden nog niet zo mogen zijn. Maar we gaan ons moment nog wel pakken en groots uitpakken. Verwacht nog wel een mega-actie in het kader van ons tienjarig bestaan.
Wij zien onszelf als 76Crew, maar wij zien ons wel als meer dan alleen F-Side. Dus verwacht ook nog wel het een en ander buiten het stadion op verschillende muurtjes en verschillende plekken in de stad. We hebben toen de Crew net bestond bijvoorbeeld een keer in Alkmaar, vlak voor het AZ-stadion, op een elektriciteitshuisje het 76-logo gezet. Dat was vlak voor AZ-uit, dus toen de supportersbussen daar kwamen aanrijden zagen alle Ajax-supporters echt een paar honderd meter voor het AFAS Stadion 76 staan. Dat soort acties kun je verwachten.
Mooi. Bedankt voor dit interview! Waar kunnen Ajacieden jullie volgen?
Op Instagram, @fside76crew. Ook op Facebook, 76Crew. We hebben geen Snapchat. Wel zitten we op Twitter, maar daar doen we niets mee. We hebben ook een website, 76crew.nl. Daar doen we helemáál niets mee. En oh ja, sinds deze week zijn we ook te vinden op YouTube. Daar dus.