Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wil je bier? Verkoop je nier.

De Johan Cruijff ArenA wordt ieder jaar weer een beetje meer aantrekkelijk voor Ajax-supporters. In de afgelopen jaren is onder andere de stadionnaam veranderd en zijn de stoelen vervangen door zitplaatsen met de kleuren van Ajax en Amsterdam. Jammer genoeg zijn er ook negatieve ontwikkelingen, zoals de verhoging van de drankprijzen die recentelijk is bekendgemaakt.

Hoge prijzen dranken

Laten we voorop stellen dat wij begrijpen dat de kosten van onder meer grondstoffen, logistiek en personeel stijgen, waardoor een verhoging van de prijzen soms onvermijdbaar is. Wel willen wij enkele kanttekeningen plaatsen bij deze prijsverhoging, waarbij onder ander bier, frisdranken en water meer gaan kosten.

In de meest recente editie van magazine Ajax Life kwam een onderzoek naar de horeca in de Johan Cruijff ArenA aan bod. Ruim 600 leden van Supportersvereniging Ajax hebben meegedaan aan dit onderzoek, en zij gaven veelvuldig aan dat de prijzen voor eten en drinken in het stadion naar hun mening té hoog zijn. Quotes als “de Arena hanteert Schipholprijzen. Je reinste geldklopperij.” en “bijna zeven euro voor een halve liter bier en bijna vijf euro voor een halve liter frisdrank zijn oplichtingsprijzen voor een wedstrijdje Ajax kijken.” zeggen wat ons betreft voldoende. Deze uitspraken werden overigens gedaan vóór de prijsverhoging die op 12 januari 2023 bekend werd gemaakt.

Josine Rienks, manager catering van de Johan Cruijff ArenA, heeft in het magazine gereageerd op deze resultaten. Volgens Rienks zijn “zij” absoluut bewust van wat Ajax-supporters van de horecaprijzen vinden. Ook doet de ArenA er volgens haar alles aan om prijsverhogingen van bijvoorbeeld leveranciers niet zomaar door te belasten. Hierbij kijken ze naar waar een verhoging van de prijs het minst wordt gevoeld door supporters, aldus Rienks.

Dit zijn bijzondere uitspraken, aangezien nog geen week (!) na het verschijnen van het magazine een prijsverhoging bekend wordt gemaakt. De vele reacties, met name op sociale media, laten zien dat deze prijsverhoging wél wordt gevoeld door supporters. Waren de uitspraken van Rienks onhandig, onjuist of een poging tot het beperken van de kritiek die de organisatie eventueel zou kunnen gaan krijgen? Een prijsverhoging voer je namelijk niet tussentijds snel even door. Daar komen berekeningen, afwegingen en nog veel meer bij kijken, lijkt ons. Het is dus moeilijk te geloven dat Rienks nog niets afwist van aankomende prijsstijgingen.

Draagtrays

Naast dat diverse dranken prijziger worden, zal de Ajax-supporter ook de portemonnee moeten trekken voor de draagtrays. Deze kartonnen drankhouders waren altijd gratis, maar deze gaan per direct 25 cent per stuk kosten. Volgens de ArenA is deze “bijdrage” noodzakelijk omdat de productiekosten voor de draagtrays enorm zijn gestegen. Ook hoopt het stadion door het vragen van geld hergebruik te stimuleren, wat bijdraagt aan verduurzaming en afvalreductie.

Wij vragen ons af waarom deze 25 cent niet als een borg kan worden gevraagd. Bij bijna ieder festival kan men het geld na afloop terugkrijgen door het weer inleveren van bijvoorbeeld een beker. Dat moet voor een professionele organisatie, zoals de ArenA zichzelf typeert, prima te organiseren zijn, toch?

De oplossing

Wij horen en lezen al van veel Ajacieden dat ze langer buiten het stadion blijven, bij andere gelegenheden hun drankje gaan drinken en/of geen drank meer in de ArenA gaan kopen. Zolang het stadion de prijzen niet herziet, kunnen wij dit alles volledig begrijpen. We kunnen als Ajacieden zelf niet direct iets doen aan de prijzen binnen de ArenA, maar we kunnen wél alternatieven benoemen en bezoeken. Neem bijvoorbeeld het Supportershome. Hier drink je een betaalbaar drankje en krijg je er een gratis draagtray bij. Ook het mooie Ajax-interieur en de bijpassende muziek krijg je er voor niks bij. Met name aan het betaalbare drankje en de gratis draagtray kan de Johan Cruijff ArenA een voorbeeld nemen.