Zoek
Sluit dit zoekvak.

PSV neemt ons weer in de maling

‘Waar zouden we zijn zonder de trein?’, gebruikte de NS in de jaren 90 als slogan. Voor voetbalsupporters een belangrijk vervoermiddel voor transport naar uitwedstrijden. Vaak vrijwillig, maar aan het eind van dat decennium werd door de burgervaders steeds vaker verplicht om uitwedstrijden per georganiseerd vervoer te bezoeken. De zogenaamde combireizen per trein.

Deze treinen waren voor de NS heilig en moesten koste wat kost doorgang vinden. De dienstregeling werd in heel Nederland zelfs aangepast voor die treinen! Ook werden in 2000 de werkzaamheden op rangeerterrein de Kijfhoek aangepast, omdat de Thalys vanuit Parijs in het weekend van de EK-finale Rotterdam moest kunnen bereiken. Iets wat tonnen heeft gekost.

Dat het niet altijd goed ging heeft vaak niet aan de supporters gelegen. In 2005 kwam de eerste combi uit Amsterdam op een verkeerd spoor binnen bij De Kuip, omdat een treindienstleider zat te slapen. Het verbaast ons nog steeds dat dit kon gebeuren. Er ligt voor zulke wedstrijden altijd een uitgebreid draaiboek klaar. Er is nog steeds geen uitleg geweest over hoe dit kon gebeuren en wie zijn fout dit was. Ook zijn er nooit excuses aangeboden. Feit is wel dat het de Ajax-supporters behoorlijk frustreerde. Ondanks dat de supporters niks fouten hadden gedaan, werden ze toch teruggestuurd.

De jaren daarna gingen we altijd met de trein naar Eindhoven. Tot het moment dat er ineens geen treinen konden rijden in verband met werkzaamheden. Een echte ‘jodenstreek’ noemen we dat in Amsterdam. Want die werkzaamheden worden 52 weken van te voren aangekondigd, dus concluderen we dat er door de competitieleider van de KNVB niet gecommuniceerd is met de NS en de gemeente Eindhoven. Bij de NS hadden ze eenvoudig de werkplekbeveiligingsinstructie aan kunnen passen, maar men verzuimde dit te doen. Was het afgesproken werk? Daar zullen we nooit achter komen, maar één ding is zeker, de Ajax-supporters waren wederom de dupe.

Nu staat op zondag 23 april de uitwedstrijd in Eindhoven te wachten. Je raadt het al: wederom zijn er vervoersproblemen.

Eerst wordt ons meegedeeld dat het uitvak gehalveerd wordt, omdat er sprake is van constructiefouten en er lasnaden moeten worden aangebracht. Daarna wordt er pas weer een vol uitvak toegelaten. Het komt er dus op neer dat we al die jaren te maken hebben gehad met een bouwval en aan een mogelijke ramp zijn ontsnapt. Het is wel heel bijzonder dat de rest van het stadion wel als veilig wordt bestempeld. Men geeft aan dat op de andere vakken andere veiligheidsnormen gelden. Dit is natuurlijk je reinste kolder, want ook daar kunnen hele mensenmassa’s juichen en springen.

We krijgen dus 750 kaarten, maar er mogen maar 700 mensen in de trein mee. Want de NS kan (lees: wil) niet opschalen. Ons aanbod om één bus met vijftig man te laten rijden wordt ook niet goedgekeurd, in verband met een kans op verstoring van de openbare orde.

De AFCA Supportersclub denkt niet in complottheorieën, maar langzamerhand beginnen we daar toch in te geloven. Op dit moment zijn we aan het onderzoeken hoe we deze trend kunnen tegengaan. Wordt vervolgd.

Foto: Ventos

Sluit je aan

Ben jij al lid van de AFCA Supportersclub? Voor slechts € 12,- per seizoen kan dat!