Zoek
Sluit dit zoekvak.

Het Ajaxlogo: goed voorbeeld doet volgen?

Klassieke logo

Terwijl de roep van Ajax-supporters om terugkeer van het klassieke Ajaxlogo aan dovemansoren lijkt te zijn gericht, kijken wij met veel interesse naar recente ontwikkelingen in Spanje. Afgelopen weekend hadden supporters van Atlético Madrid namelijk de mogelijkheid om middels een niet-bindend referendum hun mening over het logo te geven. Hierbij was de vraag aan supporters: ‘Moet de club overwegen om het huidige logo te vervangen door het klassieke logo?’

Ruim 60.000 stemmen

Als supporter van Atlético Madrid is het mogelijk om socio te worden. Dit lidmaatschap biedt allerlei voordelen: van toegang bij wedstrijden van jeugdelftallen tot aan voorrang en korting bij kaartverkoop. Ieder lid had afgelopen weekend de mogelijkheid om mee te doen aan het raadgevend referendum. Dit kon via een link die door de club per e-mail werd toegezonden. De uitslag wordt door supporters van ‘Atlético’ als een succes gezien. Maar liefst 61.021 socios hebben voor terugkeer van het klassieke logo gestemd. Dit is 44% van de ruim 138.000 leden. Aangezien niet alle leden deel hebben genomen, waarschijnlijk mede doordat de stemming niet actief door de club gepromoot werd, voelt dit voor de Spaanse supporters als een overwinning.

Miguel Ángel Gil, de algemeen directeur van Atlético Madrid, heeft direct na het bekendmaken van het resultaat aangegeven dat er een bindende stemming komt. Dit betekent dat de uitslag hiervan daadwerkelijk gaat bepalen of de wens van de supporters uitkomt. De waarschijnlijke wijziging van het clublogo in Madrid staat niet op zichzelf. Eerder luisterden ook bijvoorbeeld VfB Stuttgart, NAC Breda en Manchester City naar hun supporters.

Het contrast met Ajax

Waar in Madrid de kans levensgroot is dat de wens van supporters wordt ingewilligd, wordt de wens van Ajax-supporters nog steeds weggewuifd. Daarnaast moeten wij de pijnlijke constatering doen dat onze supporters niet eens de kans krijgen om mee te doen aan een officiële stemming, terwijl de overgrote meerderheid (fervent) voorstander is van terugkeer van het klassieke Ajaxlogo.

In 2021 deed Supportersvereniging Ajax in samenwerking met marktonderzoeksbureau Ruigrok onderzoek naar de wensen van Ajacieden met betrekking tot het logo. De uitslag was overduidelijk: ruim 71% was voor het klassieke logo. In 2014 was een meerderheid ook voor terugkeer van het enige echt logo, toen ging het nog om ruim 62% van de supporters. De wens van Ajax-supporters is onbetwistbaar en wordt steeds breder gedragen. Helaas wil de club hierin tot op heden nog niet meegaan.

Tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders in november 2022 gaf toenmalig algemeen directeur Edwin van der Sar namelijk aan: ‘Incidenteel wordt er een bepaalde klassieke lijn uitgebracht. We zijn er enorm trots op en begrijpen dat er fans zijn die dat logo graag zien terugkeren, maar op dit moment is dat voor ons geen item’. Dat ‘incidenteel’ is overigens een understatement, want inmiddels brengt Ajax om de haverklap merchandise uit waarbij het klassieke logo een prominente rol heeft.

Verantwoordelijkheid bestuursraad

Het wijzigen van het logo is een verenigingsaangelegenheid. De vereniging Ajax bezit 73% van de aandelen van Ajax NV, waardoor zij kan beslissen over de wijziging van het logo. De bestuursraad heeft de leiding binnen de vereniging en heeft dus een essentiële rol als het gaat om een logowijziging.

De AFCA Supportersclub ziet het als een verantwoordelijkheid van de bestuursraad om te luisteren naar de lang gekoesterde wens van supporters. De referenda bij Atlético Madrid zijn een goed voorbeeld van hoe supporters directe invloed hebben. Wij zullen ons publiekelijk én op de achtergrond blijven inzetten voor inspraak van supporters en een terugkeer van het klassieke Ajaxlogo. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Sluit je aan

Ben jij al lid van de AFCA Supportersclub? Voor slechts € 12,- per seizoen kan dat!