Search
Close this search box.

Ajax en Ziggo, waar ligt de grens?

Vanaf komend seizoen zal ons aller Ajax met het logo van Ziggo’s glasvezel-kabel netwerk ‘GigaNet’ op de rug spelen. Na ‘Curaçao’ op de mouw (sinds januari 2020) is dit de tweede extra sponsornaam op het shirt van onze club in vrij korte tijd. Wij snappen dat geld, sponsoring en andere soortgelijke zaken van levensbelang zijn voor iedere club. Dit geldt voor de kleine dorpsclub tot aan de grootmachten die internationale bekendheid genieten. Wel vragen wij ons af waar de grens voor Ajax ligt.

Bekend zijn onder andere de outfits die wielrenners en darters veelal dragen. Deze sporters zijn met recht levende reclamezuilen te noemen. Maar vergis je niet, ook verschillende voetbalclubs vergooien hun tenues aan de commercie. Neem bijvoorbeeld Rapid Wien, hier is het volledige tenue, van shirt tot aan sokken, voorzien van sponsorlogo’s.

Drie personen speelden een hoofdrol in de toevoeging van de rugsponsor op ons heilige shirt: Menno Geelen (Commercieel Directeur Ajax), Edwin van der Sar (Algemeen Directeur Ajax) en Marcel de Groot (Directeur Consumentenmarkt VodafoneZiggo). Daarom aan deze drie directeuren de vraag: is een tenue als die van Rapid Wien ook onze toekomst? Waar ligt de grens, Ajax en Ziggo?

Edwin van der Sar geeft rondom de bekendmaking van de extra sponsornaam namens Ajax onder andere het volgende aan: “Mede dankzij de groei van het hoofdsponsorschap kunnen we onze financiële positie verder versterken. Iets wat noodzakelijk is om onze sportieve ambitie – structurele aansluiting bij de Europese top – na te kunnen blijven streven.” Dit klinkt in eerste instantie als een logisch verhaal, maar om hoeveel euro’s praten we hier? Gaat dat het verschil maken tussen wel of niet aanhaken bij de Europese top? Of moeten we ons voorbereiden op nóg meer shirt- of zelfs tenuesponsoren? Waar ligt de grens, Ajax?

Ook Marcel de Groot van VodafoneZiggo is vanzelfsprekend tevreden. Dit kunnen wij ons voorstellen, maar begrijp je niet dat het Ajax-shirt de trots is van enorm veel mensen? Wat is de volgende stap qua sponsoring? De Johan Cruijff Ziggo Go ArenA, een vak met Ajax-supporters die in een oranje poncho de letter ‘Z’ vormen (à la Bayern München) of heb je jouw vizier al op onze clubnaam gericht (denk aan een van onze bekeropponenten in de jaren negentig: UDI’19/Beter Bed of de beruchte Red Bull clubs uit Leipzig en Salzburg)? Waar ligt de grens, Ziggo?

Verder zijn wij benieuwd naar de rol van de vereniging Ajax in deze situatie. De vereniging is namelijk de grootaandeelhouder van Ajax NV en zou daardoor van tevoren op de hoogte moeten zijn van aanpassingen aan het tenue. Zij zijn vervolgens in staat om een shirt groen licht te geven óf af te keuren. Waarom is dit niet gebeurd? Na de afgrijselijke Adidas-strepen en de mouwsponsor is dit namelijk de zoveelste bittere pil die liefhebbers van Ajax moeten slikken wat betreft het ooit zo iconische shirt.

Er zijn vast supporters die redenen als ´aanhaken bij de Europese top´ of iets van dezelfde strekking (ook) aandragen om de rugsponsoring te verantwoorden. Daarnaast zijn sommigen van mening dat dit niet storend is. Maar vergeet niet, enkele jaren geleden werd je uitgelachen wanneer je over een mouw- of rugsponsor zou beginnen. Het kan dus snel gaan.

Wij hebben momenteel dus veel vragen over de aftakeling van ons dierbare shirt. Eén ding weten we wél zeker. Bij ons blijven de negentig (!) euro’s die de shirts hoogstwaarschijnlijk weer gaan kosten lekker in onze portemonnee. Het is immers totaal geen ramp om in een shirt met het enige echte logo en zonder rugsponsor te lopen.

Nu rest ons nog het benoemen van een quote die nooit zal worden vergeten: “Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken”. Jullie wel, Menno, Edwin en Marcel?

Sluit je aan

Ben jij al lid van de AFCA Supportersclub? Voor slechts € 12,- per seizoen kan dat!

SLUIT JE AAN

Ben jij al lid van de AFCA Supportersclub? Voor slechts € 12,- per seizoen kan dat!