Ajax schakelde deze zomer over op de Ajax-app voor de wedstrijdkaarten. Na wat kinderziektes merken de supporters de voordelen van de digitale kaarten. Maar niet voor iedereen is deze online variant een uitkomst, dus komt de club na dit seizoen met alternatieven.
De eerste test met de kaarten in de Ajax-app was op 4 augustus voorafgaand aan het vriendschappelijke duel met Leeds. Dat verliep verre van soepel, maar de thuiswedstrijden daarna waren de meeste technische problemen opgelost.
Covid-19 zorgde dat de club versneld overging naar het gebruik van de Ajax-app. “De huidige coronamaatregelen zorgen ervoor dat Ajax nu met de app werkt, zodat we weten wie er binnen is. Dit is een vereiste om publiek te mogen ontvangen,” bevestigt een woordvoerder.
De harde overgang leverde bij de gebruikers, de supporters dus, niet altijd gejuich op. Er zijn Ajacieden die niet handig zijn met een smartphone en er zijn nog best wat mensen die niet zo’n telefoon hebben. Een aantal supporters vindt een fysieke kaart veel prettiger en ander deel van de aanhang verzamelt de kaart(en) al jarenlang.
De club is niet doof voor deze geluiden uit de achterban: “We kennen kent het verzoek van fans voor een fysieke seizoenkaart. In overleg met de supporters willen we de mogelijkheid bieden voor een zo’n kaart. Dat zal dit seizoen niet meer zijn, maar voor volgend seizoen wil Ajax deze optie gaan aanbieden. Hoe en wat precies is nog iets wat Ajax in samenspraak met supporters en de technische leverancier van het ticketing-systeem aan het onderzoeken en afstemmen is.”
Toch leert de gebruikerservaring dat de Ajax-app veel voordelen biedt. Je kunt kaarten eenvoudig doorsturen naar een ander met een Mijn Ajax-account en de Ajax-app. Dat biedt de club straks ook de mogelijkheid secundaire ticketing te doen, sjieke bewoordingen voor het via Ajax verkopen van je kaartje als je een keer niet kunt. “Daarom gelooft Ajax dat de app de toekomst is op gebied van ticketing.”